Af - 09/01-14 09:10

5 store opdagelser i 20135 store opdagelser i 2013

Endnu et år i Videnskab er afsluttet, og vi ser tilbage på nogle af årets store opdagelser.

(Billede: AP/David Parry)

Kunstig bøf
Nogle få heldige fik smagt på en burger til cirka 1.8 mio. kroner. Den store pengesluger var bøffen, der blev skabt i et laboratorium ud fra stamceller fra køer. Ingredienser som safran og bindingsmiddel fik den til at ligne den velkendte hakkedreng.

5 mærkelige ingredienser i din indkøbskurv

Vulkan
Målinger og prøver afslørede verdens største vulkan ud for Japans kyst. Indtil da troede man, der var tale om flere små vulkaner. Vulkanen er på størrelse med de britiske øer, men bare rolig, den har været inaktiv i cirka 145 mio. år.

5 markante kvinder i videnskab

Ud af solsystemet
Tidligere i år viste nye målinger, at NASAs rumsonde Voyager 1, som det første menneskeskabte, har forladt vor solsystem. Den 36 år gamle sonde er nu 19 mia. kilometer fra Jorden og befinder sig det i det stof, der er mellem galaksens stjerner.

5 fødevarer der holder dig vågen om natten

Kur mod HIV?
En spæd pige, kendt som the Mississippi Baby, var født med HIV. Hun fik medicin kort efter fødslen og behandlingen fortsatte 18 måneder, indtil hun så ud til at være fri for virussen. I dag, er det over et år siden, hun sluttede behandlingen, og den lille krop er stadig HIV-fri.

Går du til de kendte for sundhedsråd?

Mini-organer
Små menneskelignende organer som mini-hjerner og mini-nyrer er blevet dyrket med stor succes i laboratorier. Disse mini-organer kan være meget bedre modeller end dyr, når der skal testes nye behandlinger og medicin.