Af - 11/05-14 22:35; Opdateret: 13/05-14 18:39

Derfor er du klogere end dine venner: Forskere opdager særligt IQ-genDerfor er du klogere end dine venner: Forskere opdager særligt IQ-gen

Amerikanske forskere har fundet ud af, at mennesker, som har et bestemt gen, tænker hurtigere og husker bedre.

(Billede: Polfoto)

Føler du dig nogle gange lidt hurtigere end folk omkring dig? Så kan du nu gøre dine venner opmærksom på forklaringen.

Et hold af forskere fra USA har nemlig fundet frem til, at et øget antal af genet KLOTHO gør dig klogere.

5 myter om hjernen

Ifølge forskerne styrker genet forbindelsen mellem nervecellerne i hjernen og kan fremme evnen til at tænke, lære og huske.

- Det kan være et stort skridt mod at hjælpe de millioner fra hele verden, som lider af Alzheimers og demens, siger Dena Dubal, professor i neurologi ved University of California i San Francisco til deccanherrald. Hun er hovedforfatter på rapporten om genet.

Forskere skaber 3D-kort over pattedyrs hjerne

Forskerne testede mere end 700 mennesker. Resultaterne viste, at mellem 20 og 25 procent af de personer, som har genet, klarede sig bedre, end dem uden.

Testpersonerne var mellem 52 og 85 år og viste ingen tegn på demens.

Små genier: Dem har vi da også herhjemme

Herefter fik forskerne mus til at overproducere et såkaldt KLOTHO-protein. De overproducerende mus levede længere og havde højere KLOTHO-niveauer i blodet og i et område i hjernen kaldet hippocampus, som blandt andet betyder noget for vores hukommelse.

Ligesom testene med mennesker klarede KLOTHO-musene sig bedre i en række lærings- og husketests uanset alder.