Af - 06/03-14 19:05; Opdateret: 07/03-14 08:20

Vildeste kødædende dinosaurus er fundetVildeste kødædende dinosaurus er fundet

Forskere mener at have fundet en ny dinosaur, et såkaldt 'super-rovdyr'!

(Billede: Polfoto/Del Baston)

Den hidtil største kødædende dinosaurus fra jura-perioden i Europa menes nu at være fundet, skriver The Independent.

Der er tale om det 10 meter lange og fem ton tunge 'super-rovdyr' ved navn torvosaurus gurneyi, der blandt andet var udstyret med sylespidse tænder på op til 12 centimeter.

Forskerne gjorde opdagelsen ved at analysere nogle fossiler, der blev fundet i Lourinha i Portugal i 2003.

3D-printet dino

Oprindeligt troede man, at de tilhørte arten torvosaurus tanneri, som der også er fundet rester af i Nordamerika, men ved nærmere eftersyn af blandt andet kæberne, tænderne og en del af halen fandt man ud af, at der var tale om en indtil nu ukendt art.

Christophe Hendrickx, der arbejder som palæontolog på universitetet i Lissabon, fortæller, at man sidste år desuden fandt nogle fossilerede fostre fra torvosaurus gurneyi.

Sjælden dinosaur solgt på millionauktion

Skulle der en dag være en skør forsker, der finder ud af at genskabe den blodtørstige skabning, gælder det om at komme i dækning.

- Det ville være en rigtig god idé ikke at komme i vejen for denne kødædende dinosaurus, siger Christophe Hendrickx til The Independent.

Efter jura-perioden fulgte kridt-perioden, der bød på endnu større dinoer - tyrannosaurus rex for eksempel.

Ny gigantisk dræber-dinosaur opdaget