Af - 19/09-14 17:38

DNA-forskning: Vi har fået en ny forfaderDNA-forskning: Vi har fået en ny forfader

Et nyt studie viser, at europæerne er skabt af tre forskellige befolkninger.

(Billede: Polfoto/Genrefoto)

Et internationalt forskerhold har fundet frem til helt nye resultater, hvad angår europæernes oprindelse.

Nye DNA-analyser viser nemlig, at europæerne ikke er skabt af to folkegrupper, som man tidligere har været overbevist om, men derimod tre befolkningsgrupper.

DNA-ekspert løser mysterie: Her er Jack the Ripper

Det skriver videnskab.dk.

- Det er et stærkt, spændende og vigtigt studie, som bringer en ny hovedperson ind i vores historie, siger professor i evolutionshistorie Peter C. Kjærgaard ved Aarhus Universitet til videnskab.dk om studiets resultater.

Studiet, der netop er blevet offentliggjort i det højt ansete videnskabelige tidsskrift Nature, viser, at disse tre befolkningsgrupper for flere tusinde år siden var med til at skabe europæerne, som vi er i dag:

Forskere: Derfor er danskerne verdens lykkeligste folk

1. De oprindelige jægersamlere,
2. Agerbrugerne fra Tyrkiet og Mellemøsten
3. Den nye nordlige euroasiatiske befolkning, som er den tredje og nye gruppe, der er kommet i spil.

Også professor Rasmus Nielsen ved Københavns Universitet og University of California, Berkeley i USA, er begejstret over resultatet.

Han mener dog også, at der i fremtiden vil dukke resultater op, som viser, at europæerne stammer fra endnu flere befolkningsgrupper.

En tanke, der også bakkes op af tyske Johannes Krause, som står bag undersøgelsen.

- Vi er alle resultatet af indvandringer. Europa har været en smeltedigel gennem de seneste 10.000 år, lyder det fra forskeren.

Så skal man da vidst bare sige 'hurra' for indvandring?